Egyptens revolt

fredag 4 februari 2011

Muslimska brödraskapet och Palestina

Leif Stenberg skriver i DN att "det har även visat sig i omfattande vetenskapliga undersökningar, att i de länder där islamistiska partier har deltagit i fria och allmänna val, speciellt vid flera tillfällen, har de inte nått några större framgångar och att de efterhand tenderar att ideologiskt gå mot en politisk mitt."

Den 25 januari 2006 var det val i Palestina och redan innan valet hade EU och USA hotat med bojkott om Hamas (parti med islam som grund) vann valet. Hamas vann och Palestina bojkottades från flera håll i världen vilket ledde till att landet splittrades och delades upp i en region där Fatah nu styr och en del där Hamas styr.

DN

9 kommentarer:

  1. Jättebra blogg! Har letat efter fler som är lite mer kritiska till hur de svenska medierna vinklar situationen i Egypten. Brukar du titta på DemocracyNow med Amy Goodman? De har haft grymt bra rapportering från Egypten, och är i allmänhet den bästa nyhetskällan jag hittat. Om du inte redan känner till dem så kolla verkligen in www.democracynow.org, speciellt den senaste rapporten från Sharif Abdel Kouddous som befinner sig mitt på Tahir square.
    http://www.democracynow.org/2011/2/4/video_report_on_the_battle_for
    Svenskar borde titta på DemocracyNow och Al Jazeera istället för svensk media.

    SvaraRadera
  2. Visst har jag tittat på DemocracyNow:D Jag ska lägga till dem i min länklista också. Javisst borde man. Sverige har ju inte ens en riktig nyhetskanal.. Allt blir så förkortat på SVT.

    SvaraRadera
  3. Svensk media vrider saker så det blir konstigt komiskt också, när anti-Mubarakdemonstranterna attackerades av pro-sidan som satt på hästar och en kamel blev det i svensk media bara en massa egyptier på kameler som red in på torget. Come on liksom.. Såg de bilderna ens? Plus "chartervinkeln", att man inte kan åka dit och få sin solbränna.

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det hemskt att svenskar inte kan åka till Egypen och sola, och ännu hemskare att turister blir fast i Egypten när detta händer. Men åk inte på semester till en diktatur då! Jag blir så trött... Både på svensk media som rapporterar om det och på dumma svanskar som inte fattar själva.
    Håller verkligen med dig om att sv media är väldigt otydliga med vad som verkligen pågår. Det är enkelt för journalister som sitter instängda i en studio att ha en massa åsikter, utan att egentligen ha en inblick i vad som pågår på gatan. Det är därför det är fantastiskt att få följa Sharif Kouddous från Democracy Now som verkligen är där, mitt i allt. Följer du honom på twitter? Han uppdaterar hela tiden vad som händer.

    SvaraRadera
  5. Nej, skicka länk! Tack. Har du en blogg förresten? Jag kommer inte till den genom att kicka på ditt namn.

    SvaraRadera
  6. Sharif skriver under @sharifkouddous på twitter. Han har fått tusentals följeslagare under tiden han varit i Egypten. Han var en av de få som hade tillgång till internet när ingen annan hade det och har lyckats skicka ut mycket videoklipp när få andra media haft möjlighet till det. Det går också att följa honom här: http://www.democracynow.org/blog/2011/1/29/sharif_kouddous_reporting_live_from_cairo_egypt
    Det här var en jättebra rapport som han gjorde härom dagen: http://www.democracynow.org/2011/2/4/video_report_on_the_battle_for

    Jag har en blogg, fast jag skriver inte så ofta. Blev dock upprörd över svenska regeringens ovilja att kräva Mubaraks avgång så jag skrev ett långt inlägg härom dagen: http://jessicalinder.blogspot.com/

    SvaraRadera
  7. Du skriver bra! Skriver du mycket utanför bloggen?

    SvaraRadera
  8. Tack. :) Har inte haft så mycket tid att skriva utanför studierna de senaste åren, men har en lite lugnare period nu så ska försöka skriva mer. Vad heter du på twitter? Vore kul att följa.

    SvaraRadera
  9. Ah, nice:) jag har ingen twitter faktiskt. Det enda jag skulle skriva om är mitt personliga liv som det ändå finns tillräckligt av på facebook:P fast kanske skulle skaffa en twitter ändå.. Vad heter du på twitter? Jag letar upp dig när jag har en! Mm, sitter själv med en hemtenta just i denna stund. Sociologi:) Vad läser du?

    SvaraRadera